sâmbătă, 16 februarie 2008

Amintiri din China - fila 13

Întoarse din bar, răpuse de încă o zi, îi spun că nu vreau să plec înapoi, în ţară. Nu încă…
Că mi-e greu să renunţ şi să fug, că mă revoltă ostilitatea, dar vreau să ajung pînă la capătul drumului. Pentru că altminteri totul ar fi lipsit de sens.
“Te aşteaptă atîţia oameni care te iubesc…”
… probabil, dar dezolarea mea ar fi completă.
“Îţi pare rău că ai venit în China?”
“Nu, toată experienţa aceasta probabil că îmi trebuia.”
“Şi nu te bucuri că m-ai cunoscut?”.
Iar se răsfaţă.
“Of course”, zic eu rînjind. “De altfel, Yingge, totul se reduce la tine, nu-i aşa?” Încerc să o dau pe glumă.
Ea îmi apucă mîna dreaptă şi o ridică. O duce la gură apăsîndu-şi buzele uşor preţ de o secundă. Hai că m-am speriat.
Apoi, mi se face o milă nesfîrşită gîndind la ce simbolozează gestul ăsta la mine acasă. Or avea acum importanţă graniţele culturale? Însemnă pentru ea ce înseamnă pentru mine? Şi dacă nu, ce înseamnă? Cunoaşte ea valoarea umilinţei creştine? A abandonului propriul ego? Îmi trec prin minte imagini cu femei cu broboadă aplecate de şale în faţa popii. Copii care intră pe uşi scunde la bunici în casă. Bărbaţi care, din curtenie, îşi înclină fruntea.
Aici însă nu pot discerne lucruri care în România funcţionează aproape ca un stas. Iar ea învaţă din mers să aplice o formă de comunicare pe care nu cred că o înţelege deplin.
Uluirea ei este la fel de mare ca şi a mea.
“Stai să vedem… O scoatem noi la capăt. Dar să-mi spui din timp cînd vrei să pleci.” Trage aer în piept. “Te rog…”
Ştiu că şi ei îi trebuie timp să se obişnuiască. Am ajuns amîndouă într-un punct în care ne vine greu să digerăm realitatea. Despărţirile definitive de prieteni seamănă în fond atît de mult cu moartea.

11 comentarii:

Ronin Man spunea...

Si mai departe? ai plecat ori ba? Pozele le pui? O seara buna!

totem spunea...

E un mod subtil de a ne sugera ca se apropie finalul calatoriei? Nici sa nu te gandesti, ca ti-o iei! :-*

Anonim spunea...

ronin man, la un moment dat o sa plec, e limpede, cita vreme acu ma aflu in ninsul bucuresti, de unde imi amintesc oaresce aventuri din china... cu pozele, of, inca nu m-am hotarit, dar mai ca, daca esti asa de hotarit, tind sa iti fac hatirul....

totem, subtil, nesubtil, o sa se incheie... la un moment dat. nu chiar acu.. :)

totem spunea...

Stii ce ma gandeam? Ca ar trebui sa schimbi numerotarea filelor in cifre, pt ca pe la cateva mii n-o sa mai ai loc pe un rand sa scrii "cinci mii sapte sute paisprezece". Hm?

Ronin Man spunea...

stii ce? m-ai inspirat...eu am stat in bulgaria aproape 6 luni si am niste povesti de acolo de mori... tre sa ma gandesc daca ma simt in stare sa le pun pe hartie?!

Anonim spunea...

pai, bine, nenica, acu spui? trebuie, normal ca da! altminteri cum sa invatam unii despre altii ce ne apropie si ce ne departeaza? poate asa, daca scrie toti despre ceilalti si despre noi, implicit, o sa fim mai putin intoleranti, mai intelepti si cu siguranta mai cunoscatori. :) musai!

Anonim spunea...

totem, hai ca m-ai facut sa chitai cu glas de una singura prin casa... cit optimism, donle! auzi, citeva mii... pai ce sint eu? scenarist la the young the restless? (nu ca nu mi-ar prinde bine, macar financiar, hihi). dar sa stii ca ai dreptate. e mai logic ce spui tu, decit ce am gindit eu. :*

Anonim spunea...

ERATA: aia cu daca "scrie toti" este absolut covirsitoare. nici macar nu o sa amintesc cum e corect. :D aualeeeeeu

Ronin Man spunea...

ok, ma gandesc si-o apuc eu de undeva... promit!

Anonim spunea...

Am citit de trei ori Fila 13, nu am stiut ce sa scriu, am ezitat sa scriu ceea ce simt.Despre prietenii nu prea ai ce sa scrii, acestea sunt sau nu.
Nici chiar distanta, cred eu, nu poate omori o prietenie.Eu am o prietena din 1986.Am fost prietene pana in 1987, cand ei i s-a hoatarat o alta soarta peste ocean.Vorbim cu aceeasi regularitate, cu aceeasi franchete si cu aceeasi bucurie.Prietenia exista.
Asta cred si in cazul tau cu Yingge

vasilissa spunea...

vanessa, peste ocean lumea e democratica. in china, oamenii au acces la era internetului in masura in care vrea partidul de la putere... in fine, vei vedea mai departe ce si cum. :D